Kierros Itämeren ympäri


Ensin meinasin että en tee mitään pitkää reissua kun tuolla paremmalla puoliskolla ei ole lomaa ja yksin ei ole niin kiva tehdä pitkää matkaa, sitten Isä alkoi puhumaan että kyllä hän voi lähteä seuraksi ja kun vielä hallitukseltakaan ei tullut vastaväitteitä alkoi suunnittelu. Aika äkkiä päädyimme että kierämme Itämeren eli Ruotsi, Tanska, Saksa, Puola, Liettua, Latvia ja Viro. Tällä kertaa teimme matkasuunnitelman valmiiksi ja varasimmekkin kaiken etukäteen. Tämähän ei ole sinänsä tarpeellista, paitsi ehkä laivamatkojen osalta sillä euroopassa joka kylässä on majapaikkoja yms. mihin päänsä kallistaa mutta nyt näin, kaikki etukäteen sovittuna. Matkan teemaksi voisi sanoa vaikka Hitleriä...selviää myöhemmin mutta ensimmäinen kohde valikoitui Wallander elokuvien mukaan eli Ruotsi ja Ystad!
Molemmat isä ja minä tykkäämme Wallander-elokuvista ja siksi tämä oli ensimmäinen etappi, Iltalaivalla Turusta yli ja aamulla kukonlaulun aikaan nokka kohti etelää.


Matka oli pitkä reilu 600 km joten nyt ei paljoa pikkuteitä ajeltu, muutenkin ajelen määrämpäästä toiseen mahdollisimman nopeasti, varsinkin jos siirtymä on pitkä. Itselle ajaminen on mukavaa mutta matkustan päämäärän takia en ajamisen vaikka se suuri osa matkailun nautintoa onkin. Muutamia pysähdyksiä matkalla jo tankaamisenkin takia mutta perusajatuksena tunti ajoa ja tauko. Yksi hienoimmista pysähdyspaikoista oli Jönköpingin kaupungin lähellä olevalla Vätternin järven lähellä olevassa P-alueella.



Samoin hauska oli tämän huoltoaseman pihassa oleva lentokone, joka oli karkkikauppa! Olimme varanneet majoituksen Our House nimisestä B&B paikasta hintaa kahdelle yölle tuli 195€ joka on mielestäni aikas paljon mutta netistä en juurikaan halvempia paikkoja löytänyt, varsinkaan lähellä keskustaa.


Paikka oli hieno ja voin suositella majapaikkaa, kävelyetäisyydellä keskustasta, hyvä perus aamupala ja erittäin hyvä palvelu! Kysyimme mm. polkupyöriä, joita heillä ei vielä ollut niin omistaja antoi omat pyöränsä käyttöön ilman veloitusta! Itse kaupunki on kaunis ja viihtyisä. Meri on vieressä ja purjevenesatama on hieno paikka ja satamasta lähtee pieni hiekkatie rantaa mukaillen jossa oli kyllä hienot maisemat.














Kaupunki oli siinä mielessä pettymys että Wallander näkyi siellä hyvin vähän, kiertoajelutkin järjestetään vain ma-to päivinä ja kun perjantaina tuolla olimme oli tarjolla vain normaaleja turistikierroksia. Omatoimisesti olisi voinut kartan mukaan kiertää mutta jos itse olisin tuollaisen kaupungin päättäjissä olisi kylällä kaikkea mikä liittyy Walladeriin, ei meinannut edes turisti-infosta löytyä Wallander aiheisia tulijaisia ja niitäkin oli tyyliin karkkirasia ja jääkaappimagneetti, itse teettäisin Wallander wc-paperista lähtien kaikkea krääsää!





Keskustan lähellä on myös luostari jossa kannattaa käydä, hieno puistomainen paikka jossa on erillaisia kasvitarhoja ruusuista hyötykasveihin.





Polkupyörät osoittautuivat loistavaksi valinnaksi, jolla pystyi laajentamaan ns. reviiriä. Välillä ei edes tiennyt missä päin kaupunkia oli mutta löysipähän uusia ja mielenkiintoisia paikkoja joihin ei kävellen olisi varmasti tullut mentyä!







Yllä Ystadin studion seinästä bongattu kuva, valitettavasti studio oli jo kiinni kun sinne ehdimme! Alla pelit yli kylien, noilla kelpasi mankeloida ristiin rastiin Ystadia!



Hieno kaupunki tosiaan, joka ei tosin osaa hyödyntää elokuvien tuomaa julkisuutta, ainakaan niin kuin minä sitä hyödyntäisin mutta ehdottomasti käymisen arvoinen paikka ja kyllä tuonne uudelleen tulee mentyä. Varsinkin nuo pienet sisäpuhat ja muu arkkitehtuuri on todella hienoa!
Seuraava paikka olikin jo Saksan puolella, eli ajoimme vain Taskan läpi, Juutinrauman silta oli hauska ajaa läpi ja on se muuten pitkä! Kohteeksi valikoitui aivan Tanskan ja Saksan rajalla oleva Flensburg, ei oikeastaan muusta syystä kuin siitä että sine oli sopiva matka ajaa.





Majoituimme Hotel Am Rathausissa, hyvä hotelli, joka henki ehkä hieman 70-lukua mutta ilmainen tallipaikka pyörille, aamupala hyvää perustasoa ja huoneessakaan ei ollut mitään valittamista sekä sijainti aivan keskusta vieressä hintaa yölle tuli 99€. Tämäkin on satamakaupunki ja mukava yllätys olikin että satamassa oli jonkin sortin markkinat. Esillä oli keskiaikaisia työkaluja ja näytöksiä miten niitä käytetään, sekä tietenkin hyvää ruokaa ja juomaa! Se Suomessa vituttaa että kaikesta tehdään niin hankalaa! Tuollakin kalja kouraan yhdestä kojusta ja makkara toisesta sitten saitkin kulkea vapaasti missä vain ja kukaan ei tullut hätistelemään että on pysyttävä tietyllä alueella! Yhtään örveltäjää ei tullut vastaan ihmiset juhlivat, nauttivat olostaan ja kuten myös ruuasta ja hyvästä juomasta! Ota Suomi mallia tästä!







Hieno paikka tämäkin, enemmän matkan sapuskoista voi käydä lukemassa One man whisky bar blogista.



Seuraavaksi ajettiinkin Rügenin saarelle Binz nimiseen kylään, tämä paikka valikoitui sillä että sen lähellä on hillittömän pitkä kerrostalokompleksi jonka Hitler on aikoinaan rakentanut lomakohteeksi/kylpyläksi Natsi-Saksan sotilaille. Mutta tuolla on paljon muutakin nähtävää kuin tuo mm. loistava ranta. Ensin kuitenkin pari kuvaa, toisessa niiden mutkaisempien teiden varrella  sekä kuva matkamiehistä tienpäällä ja se ensi puraisu oluesta helteisen ajopäivän jälkeen.





Yllä oleva kuva on hotellimme parvekkeelta, majoituimme Pension Anker nimisessä paikassa, joka oli Binzin keskustan tuntumassa. Siisti paikka ja erittäin mukava isäntä. Kova mies puhumaan ja kertomaan asioita. Laturimme hajosi tällä kertaa ja koko kylästä ei löytynyt yhtään paikkaa josta ostaa uusi, niinpä kysyin omistajalta, hänen vaimonsa toi meille omansa ja kun kysyin mitä olen velkaa huitaistiin vain kädellä ja toivottiin että jospa kestäisi loppumatkan, kerrassaan hienoa palvelua! Hintaa kahdelle yölle kertyi 148€.








Uikkarit jäivät kotiin, joten uiminen jäi vain haveeksi mutta todistettavasti on kahlattu Itämeressä! Binz:ssä on rantaa mitä kävellä samoin rantabulevardia. Rakennuksista tuli mieleen Englannin siirtomaat, sama tyylisiä parvekkeita yms. Ihan loisto paikka viettää päivä tai pari, isohan kylä ei ole mutta kyllä tekemistä ja nähtävää riittää. Täällä myös otimme polkupyörät käyttöön ja polimme tuonne edellä mainittuun kerrostalokompleksiin, joka oli viereisessä Proran kylässä.








Osa tuosta rakennuksesta on remontoitu asunnoiksi, osa on hotellina ja osassa on museo ja paljon on vielä aika heikossa kunnossa. Jos en nyt väärin muista niin rakennus on n. 5 km pitkä eli Aatu oli kyllä kova poika rakentamaan!







Pienoismalli 1:250 ja malli on 18 metriä pitkä, laskekaa siitä paljonko konaisuudella on ollut mittaa.














Olihan paikka, ei tuon kokoa voi käsittää vasta kun sen luona on käynyt! Museossa oli paljon muutakin näytillä kuin sotakamaa mm. vanhoja ajoneuvoja, paikan luonnosta kertovia esittelyitä yms. Suosittelen käymään.




Seuraavaksi olikin siirtyminen Puolaan ja Slupsk:n kaupunkiin, tämäkin valikoitui vain sopivan matkan perusteella. Niin keleistä sen verran että tähän mennessä oli ollut pelkkää hellettä, jopa tuskaisen kuuma näin motoristin mielestä. Yhtenä iltana Ystadissa satoi ja hieman myös sieltä lähtiessämme mutta ei sen pahemmin.
Tämä kaupunki jäi hieman arvoitukseksi, sillä olimme vain yhden yön ja saavuimme iltapäivästä ja vasta syönnin jälkeen pääsimme kiertämään kaupunkia. Majoituimme Hotel Zamkowyssa, hyvä perustason majapaikka hienolla paikalla kirkon ja puiston vieressä. Hintaa yölle kertyi 47€ huomaa kyllä että saavuimme Puolaan! Hotelilla ei ollut antaa meille kaupungin karttaa joten kävely oli vähän päätöntä ja tästä kaupungista ei paljoa ole sanottavaa mutta ei moitittavaakaan.








Seuraavaksi nokka kohti Sudenpesää, paikka jossa Aatu vietti aikaansa ja jossa hänet koitettiin myös murhata 20.7.1944, siinä kuitenkaan onnistumatta. Paikka on keskellä metsää, joten ajattelimme että majoidutaan paikassa olevassa hotellissa...se oli virhe tai noh virhe ja virhe. Halpahan se oli kuin saippua yölle hintaa vain 27.5 euroa, toisaalta tämän olisi jo pitänyt soittaa kelloja ja ei toki tuohon hintaan voi 5 tähteä vaatiakkaan mutta saisi edes sen puolikkaan! Harmi kun en järkytykseltäni ottanut hotellista kuin yhden kuvan! Mutta täällä tuli mieleen että kaikki oravaa pienemmät hyppii nurkissa :) Mitään syyhyä ei kuitenkaan tarttunut mutta paikka haisi aivan palviporsaalle ja parvekkeella oli linnunraato ja parkkipaikalla kuollut rotta! Suihkusta ei tullut vettä kuin ravistelemallla ja sekin kylmää! Mainitsin asiasta niin respan "ystävällinen" mies vain hymyili ja sanoi Yes i know! se siitä! Mutta paikkana valaiseva, järkyttävä ja omalla tavallaan hieno eli käykää ihmeessä mutta majoittukaa muualla!


















Seuraavana päivänä ihme kyllä hyvin nukutun yön ja aamupalan jälkeen nokka kohti Liettuaa ja Klaipedaa. Tällä etapilla satoi koko 500 km noh kuulu lajin luonteeseen ja onneksi edessä kahden päivän majoitus niin ehtii kuivatella kamojaan! Tälläkin kaupungilla on yhteistä historiaa Hitlerin kanssa, sillä Aatu julisti ko. kaupungissa Liettuan kuuluvan Saksalle ennen toisen maailmansodan alkua 22.3.1939. Mutta kaupunki on hieno ja todella kaunis, jälleen osui keskiaikamarkkinat kohdalle ja oli kojuja, olutta, makkaraa ja kaikkea muuta hauskanpitoa! Majoituimme Memel hotellissa ja tätä paikkaa voi suositella lämpimästi! Erittäin hieno, siisti, aamupala hyvä, henkilökunta erittäin avuliasta ja pyörille oma parkkipaikka aidatulla sisäpihalla. Hintaa kahdelle yölle kertyi 120.6€!













Suosittelen kaupunkia, oiva paikka. Lähellä on paikka jossa emme nyt käyneet mutta pitää käydä ehdottomasti katsastamassa Kuurin kynnäs, nyt jäi sateiden ja huonon kelin takia väliin mutta ompahan syy mennä toistekkin. Hienoja puistoja ja hienoja rakennuksia kerrakseen!
Seuraavaksi olikin Latvian vuoro ja siellä tietenkin Riika, jostain syystä tämä on yksi suosikki kaupungeista ja tykkään täällä käydä aina uudestaan ja uudestaan, tosin ei tämä nyt ollut kuin 3. kerta. Majoituimme kaverin oivasta vinkistä Hotel/Hostel Two Wheelsiin, paikka näyttäää päällisin puolin hieman rähjäiselle mutta on siisti ja huoneet on nimetty kaupunkien mukaan ja hieman sisustettukin niin. Ystävällinen henkilökunta, hyvä aamupala ja hintaa yölle 61.75€ ja pyörät omalle paikalleen aidan taakse!




Riika on hieno kaupunki, jopa kaunis! siellä on paljon nähtävää ja tapahtumia koko ajan, nyt oli katukoris kisat ja maita oli pitkin eurooppaa mutta Suomen joukuetta en nähnyt. Tänne kannattaa tulla!














Oli aivan loistava tuo jazz-bändi, ilmestyivät tyhjästä kadunkulmaan ja alkoivat jammailla! Kaverilla oli ääni kuin Louis Armstrongilla! Täältä matkan viimeiselle etapille Viroon Pänuhun, joka on ehkä vieläkin mukavampi kaupunki kuin Riika mutta erillainen, näitä on vaikea verrata. Mutta en osaa edes laskea kuinka monta kertaa olen Pärnussa käynyt. Täältä löytyy kaikkea ranta, puistoja, kylpylöitä, yöelämää, yms. Majoituimme tutussa Aleksandri Pubissa, joka on motoristien suosima paikka. Siisti, palvelut pelaa, hyvä aamupala. Hintaa kesämökille tuli 45€.








Tässä oiva esimerkki kusilaarista! Tuossa on helppo nojailla eikä ohta mene ruvelle!





Pärnussa oli jo tutujakin, klubin porukkaa ja muutama muukin motoristiystävä! Keli ei ollut kehuttava mutta hauskaa oli! Kilometrejä allekirjoittaneelle kertyi 4095, joten on siinä pyöränkin päällä saanut istua. Päiviä yhteensä 12 ja 3 paikassa olimme 2 yötä muissa yhden.  Polttoainetta kuluin n. 162 litraa, joten kulutus oli 3.9l/100km, ei voi väheksyä pyörän bensankulutusta! Rahasta en tiedä paljonko sitä meni mutta varmasti reippaasti vähemmän jos saman ajan olisi lomaillut Suomessa! Niin teiden kunnosta tiet olivat pääsääntöisesti erittäin hyvässä kunnossa, jopa Puolassa, surkeammassa kunnossa tiet meillä täällä ovat. Saksassa laitoimme kerran naviin että ajatappas mutkaisia teitä ja sehän ajatti! käytännössä ne tiet oli siirtymiä pelloilta toisille mutta asfaltoituja ja erittäin nautinnollisia ajaa! Toki tuolla samalla reissulla ajoimme myös reissun huonokuntoisimman tien, betonilevyistä tehdyn erittäin kuoppaisen ja halkeilleen pätkän, pelkäsin että laukut lähtevät irti! Mutta pelkoni siitä että Puolassa ja vähän muuallakin saan ajaa kynnöspellossa osoittautui turhaksi. Lopuksi vielä video matkasta tai pääasiassa ajosta, pituutta sillä on 39 minuuttia, joten koittakaa jaksaa tai katsokaa pätkissä. Reipas 2.5 tuntia oli materiaalia, joten tuossa aika tiivis paketti!


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

27. Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely

XLIII International Kotas-Ralli

Näyttelyn lahjoitus nuorisolle